Hos.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start
 

SPIKELABB - LEGO® SPIKE Prime! 

Dags att visa vad SPIKE Prime klarar av!
SPIKE™ Prime är LEGO® Educations senaste tillskott av programmeringsbart tekniklego. Ett verktyg för undervisning i naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap, konst och matematik (förkortas STEAM på engelska) för elever i årskurs 4-8.
 
Bygg en robotnoshörning, en dansande robot som gör olika danser beroende på vilken färg den ser eller varför inte en yogaring som du kan träna med genom att matcha olika rörelser.
 
Vi visar på vad SPIKE™ Prime kan tillföra i form av teknik- och konstruktionsmaterial, men även som ett programmeringsverktyg där vi framför allt tittar på blockprogrammering i Scratch. Vi kikar på SPIKE appen som är fylld med guidade lektioner, lektionsplaneringar, lärarhandledningar och digitala byggmanualer samt ger tips på hur ni kan använda er av detta i er undervisning.
 
Begreppet STEAM är starkt kopplat till SPIKE™ Prime och LEGO® Education och vi redogör hur STEAM är applicerbart i läroplanen och då främst i ämnena matematik och teknik. Detta och mycket mer får du ta del av under vårt SPIKELABB.
 
Valbara dagar och tider:
  • Onsdagen den 10 mars kl. 14.00-15.00
  • Torsdagen den 11 mars kl. 14.00-15.00
Under webbinaret har du även möjlighet att via chatt ställa frågor till pedagogerna. Webbinariet är helt kostnadfritt och sker via Microrsoft Teams.
 

FJÄRILSLABB - Följ Tistelfjärilens livsstadier!

Följ Tistelfjärilens livsstadier - Från liten växande larv, till puppa och till vacker fjäril!
Under en timme visar vi hur lätt och spännande det är att odla fjärilar i skolan eller i förskolan. Vi går igenom Tistelfjärilens olika steg som i verkligheten tar 3-5 veckor. Allt från att ni tar emot larverna på posten till att ni kanske öppnar fönstret och släpper ut de vackra fjärilarna i friheten.
För dig som är nyfiken på att odla fjärilar och kanske aldrig tidigare gjort det eller för dig som har haft fjärilar i skolan, men vill fräscha upp dina kunskaper och få lite mer inspiration.

Valbara dagar och tider:
  • Onsdagen den 17 mars kl. 09.00-10.00
  • Torsdagen den 18 mars kl. 14.00-15.00
Under webbinariet går vi igenom frågor såsom:
  •  Kan jag beställa fjärilar när som helst under året?
  •  Hur beställer jag?
  •  Hur lång tid tar det?
  •  Vad tycker fjärilarna om för mat?
  • Får larverna luft i burken?
Under webbinaret har du även möjlighet att via chatt ställa frågor till pedagogerna. Webbinariet är helt kostnadfritt och sker via Microrsoft Teams.
 

Anmäl ditt intresse till vårens SPRÅKLAB!

Under våren kommer vi att erbjuda ett exklusivt språkwebbinar!

Vi är stolta och glada samarbetspartners till Hatten förlag och Babblarna! Under våren kommer vi att erbjuda ett språkwebbinar - SPRÅKLABB. Där du under en timme får bekanta dig med Hattens språkutvecklande material. Du får lära dig mer om hur du med lekar, litteratur och övningar kan använda Babblarna i ditt dagliga arbete kring tal- och språkutveckling med de yngsta barnen.
 
Låter det intressant? Anmäl då ditt intresse här och bli först att få chansen att anmäla dig!
Datum och tid för webbinariet kommer att presenteras inom kort. Webbinariet är kostnadsfritt. Detta är endast en intresseanmälan.

Workshops och webbinarier med Hospedagogen!

Vi kommer till er eller besöker er digitalt!
Vi erbjuder workshops och webbinarier där vi inspirerar och utbildar dig som pedagog i programmering, digitala verktyg och kreativt skapande med tekniskt och naturvetenskapligt fokus. Vårt mål är att visa på hur du på ett praktiskt sätt kan använda digitala verktyg i skola och förskola. Samt hur du kan skapa kreativa, sensoriska lärmiljöer som du kan tillämpa och bygga på din förskola. 

Vi skräddarsyr gärna en workshop för hela din enhet -
mindre såväl större grupper, arbetslag, skola, förskola och kommun - på plats eller digitalt!

Richard Duncan
Utbildare, IT-pedagog & IKT-ansvarig

Sofia Winerdal
Utbildningsansvarig, lärare & IKT-utvecklare
 
 
 

Webbinarier 2021

Hospedagogens webbinarier ger dig som deltagare inspiration, vägledning och kreativa hands-on tips!

Vi tittar närmare på produkter du kanske redan har i din verksamhet eller som du är nyfiken på och vill veta mer om.
Webbinariet sker digitalt i ett öppet forum via Microsoft Teams på utvalda datum och är helt kostnadsfritt.
 
Håll utkik eller boka ett webbinar redan idag!

ROBOTLAB
- Torsdagen den 7 januari och fredagen den 8 januari
ROBOTLAB "Advanced" - Torsdagen den 11 februari och fredagen den 12 februari
SPIKELABB - Onsdagen den 10 mars kl. 14.00-15.00 och torsdagen den 11 mars kl. 14.00-15.00
FJÄRILSLABB - Onsdagen den 17 mars kl. 09.00-10.00 och torsdagen den 18 mars 14.00-15.00

SINNESLABB - April - Datum och länk till anmälan presenteras inom kort
SPRÅKLABB -  Datum och länk till anmälan presenteras inom kort
MAKERLABB - Datum och länk till anmälan presenteras inom kort

 
 

Workshops 2021

Hospedagogens workshop är verksamhetsnära och anpassas efter era önskemål och deltagarnas förkunskaper
De praktiska övningarna är hands-on, ämnesintegrerade och kopplade till styrdokument som åligger förskola och skola.
Workshops sker på plats i den egna enheten alternativt digitalt. 2,5-3 tim.
Workshops på plats inleds med en kort inspirationsföreläsning samt en introduktion.
Vi avslutar alla workshops med utvärdering och återkoppling. 

Vi skräddarsyr gärna en workshop för hela din enhet -
mindre såväl större grupper, arbetslag, skola, förskola och kommun - på plats eller digitalt!

Här nedan visar vi förslag på olika workshop och deras innehåll.
 
Workshop
Digitalisering i förskolan - Kreativa och interaktiva miljöer!

Målgrupp: Förskola
Passar: Fyskisk workshop
Tid: 2,5 - 3 tim


Stärk din kunskap om hur digitalisering kan bli en naturlig del för barn i förskolan.
I den här workshopen får du inspiration till hur du i undervisningen kan utforska och skapa med nya digitala verktyg, som komplement till vårt fysiska material. Du får utveckla din digitala kom­petens för att sedan kunna stärka barnens.
 
Tillsammans skapar vi en fysisk och interaktiv lek- och lärmiljö. Vi blandar sensoriskt- och kreativt material med återbruk. Därefter adderar vi digitala verktyg som kan bli en naturlig del för dig som arbetar i förskolan. Lärmiljön blir slutligen interaktiv med hjälp av programmeringsverktygen Makey Makey och Scratch.
 
Efter workshopen får du med dig konkreta exempel, tips och idéer för fortsatt arbete på din förskola.
 
 
Workshop
Programmering med robotar - ROBOTLAB

Målgrupp: Alla
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 2,5 - 3 tim


Robotar i undervisningen för de yngsta till gymnasiet!
Programmerbara robotar finns från förskola till gymnasiet och vi skräddarsyr denna hands-on workshop helt efter dina önskarmål och deltagarnas förkunskaper. Vårt mål är att visa på hur man på ett praktiskt sätt kan använda programmering i skola och förskola. Vi kan hjälpa dig med det mest grundläggande eller att du som pedagog fördjupar dina kunskaper. Våra praktiska övningar är ämnesintegrerade och kopplade till de styrdokument som åligger skola och förskola.  
 
Men framför allt får du med dig tips och idéer samt en grundläggande förståelse för programmering och datalogiskt tänkande och kan tryggt själv utföra kreativa övningar och lekar tillsammans med dina elever. Du kan använda robotar eller mikrokontroller och vet hur de kan användas ämnesövergripande i din undervisning eller på din förskoleverksamhet.
 
 
Komigång med programmering och datalogiskt tänkande!
För förskola - årskurs 3 handlar mycket om att få förståelse för programmering och datalogiskt tänkande där analog programmering är grundläggande. Vi tittar närmare på någon/några av de robotar som är enkla att introducera såsom Bee-Bot, Blue-Bot, Kubo, Cubetto, Ozobot, Rugged Robot, Root Rt1 eller varför inte LEGO® Education WeDo 2.0 eller Kodningsexpressen? Du får med dig tips och idéer om hur du tillsammans med barnen kan utforska den digitala världen och öka den digitala kompetensen. Laborativa, analoga och kreativa övningar blandas med kodning och lektionsupplägg.
 
Programmering ”Advanced” med avancerad block- och textprogrammering!
För årskurs 4-6 är det dags för de mer avancerade robotarna som alla har spännande funktioner och sensorer. Robotar som kan programmeras och styras med enkla instruktioner till mer avancerad block- och textprogrammering. Vi guidar dig hur du kan närma dig programmering på olika sätt samt hur du kan tillämpa dessa i din undervisning med hjälp av lektionsplaneringar och handledningar. Här tittar vi närmare på exempelvis de programmerbara robotarna Sphero, Dash, Cue, Ozobot, mBot, Root Rt1 eller varför inte LEGO® Education Mindstorms® eller SPIKE™ Prime?
 
För årskurs 7 till gymnasiet finns ytterligare mer avancerad programmering med robotar såsom Sphero, LEGO® Education Mindstorms® och SPIKE™ Prime samtprogrammering med mikrodatorn micro:bit.
 
Vi ser till att du får svar på frågor som dessa:
  • Hur kan robotar integreras i undervisningen i skolan, på fritidshemmet eller i verksamheten på förskolan?
  • Hur kan skolan eller förskolan arbeta med programmering som ett verktyg i alla ämnen?
  • Hur kan praktiska övningar se ut, kopplade till målgrupp och ämne/kursplan? Tex:
Hur kan matematiken bli roligare med hjälp av Roboten Dash eller Sphero?
Hur kan yngre barn lära sig läsa med hjälp av Blue-Bot?
Hur kan man skapa en digital lärmiljö i förskolan med programmeringsverktyget Makey Makey?
Hur kan man bygga tekniska maskiner med hjälp av programmering?
Hur kan man testa fysikaliska begrepp med hjälp av robotar och programmering?
Hur kan micro:bit bli en naturlig del av teknik- och matematikundervisningen?
 
 
Workshop

Digitalt berättande - Med Green Screen och Stop Motion


Målgrupp: Förskola, skola och fritidshem
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 2,5 - 3 tim


Den här workshopen är för dig som är nyfiken på hur du kan arbeta med Green Screen och ani­meringstekniken Stop Motion i din undervisning!
Redovisa om Egypten framför pyramiderna, sväva i rymden, diskutera ”Fake News” och hur bilder kan manipuleras. Hur kan ny teknik ta oss till platser vi annars aldrig skulle besöka?
I vår mobila Green Screen Studio får du pröva Green Screen teknik i litet och stort format, testa ljussättning och få tips på hur du kan skapa en egen Green Screen lösning. Vi berör ämnet upphovsrätt och hur du kan hämta och hantera bilder från nätet. Vi visar även på hur du enkelt skapar film med tekniken Stop Motion.
 
Du kommer lämna workshopen med inspiration och användbara tips för att enkelt komma igång med digitalt skapande och berättande på din förskola/skola.
 
OBS, kursen kräver iPad och appar. 
 
 
Workshop - Academy Training

LEGO® Education - Från förskola till gymnasiet


Målgrupp: Förskola till gymnasiet
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 1 - 6 tim


LEGO® Education erbjuder praktiska, ämnesövergripande STEAM-lösningar!
Det breda sortimentet är noga utvecklat för att ge dig som pedagog möjligheten att utveckla elevernas färdigheter inom STEAM, kodning, programmering och robotik – från förskola till gymnasiet. Fokus ligger på problemlösning, kreativitet, flexibilitet, kritiskt tänkande och hands-on inlärning.
 
Workshopen leds av våra certifierade LEGO® Education Academy utbildare. Programmets innehåll kommer att ge dig grundläggande förståelse samt idéer för hur du kan tillämpa LEGO® Education´s sortiment eller en specifik produkt i lärandet och på din enhet.
 
Vi går igenom produkten, grunderna, programvaran och tar oss sedan vidare till övningar med problemlösning, kodning och programmering i fokus. Alla program inom LEGO® Education är ämnesövergripande och anpassade till förskolans och skolans läroplan.
 
Workshopen är hands-on och anpassas efter era önskemål och förkunskaper.
 
Du kommer lämna avslutad workshop med kunskap, hands-on tips, förtroende och inspirerad att komma igång! 

Exempel på vad en workshop kan innehålla:
• Programmera en robot med LEGO® MINDSTORMS®
• Grunderna i programmering och kodning med LEGO® Education WeDo 2.0
• Grundläggande STEAM-kunskap med LEGO® Education SPIKE™ Prime
• Programmera LEGO® Education Kodningsexpressen tillsammans med de yngsta barnen.
• Experimentera och konstruera i STEAM-ämnena med LEGO® BricQ Motion
 
Vi skräddarsyr en LEGO® Education workshop för din enhet!
 
 
Workshop

Programmera med Scratch - STEAM i praktiken!


Målgrupp: Skola och fritidshem
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 2,5 - 3 tim


Har du arbetat med Scratch? Vi har verktygen som tar dig vidare!
Här går vi generellt igenom hur det visuella programmeringsverktyget Scratch fungerar. Har du dessutom en enhet eller en programmerbar robot som kan programmeras med Scratch så går vi in på djupet kring den.
 
Det kan vara att skapa med Makey Makey såsom spelkontroller, musikinstrument eller skapa interaktiva berättelser.
Få grundläggande STEAM-kunskap med LEGO® Education SPIKE™ Prime eller programmera elektroniska byggklossar med Makeblock.
 
Vi går igenom Scratch fulla kapacitet och du får med dig massor av tips och idéer om hur Scratch kan bli ett komplett digitalt verktyg i ditt klassrum. Du får lektionsupplägg och tips på ämnesövergripande arbetssätt som passar både skola och fritidshem.
 
Efter kursen har du ett helhetsgrepp kring Scratch och hur du kan skapa progression i elevernas lärande.
 Du får lektionsupplägg och tips på ämnesövergripande arbetssätt som passar både skola och fritidshem.

 

Följ oss digitalt!
Följ oss i våra sociala kanaler och få massor med lektionsplaneringar, guider, tips och idéer.

Här har vi även tävlingar med jämna mellanrum - med fina priser.

Välkommen att följa oss!

 
 
 
 
Bloggen - Hospedagogen
Vi tipsar, delar material och utbildar pedagoger i programmering och kreativt skapande med tekniskt och naturvetenskapligt fokus.
 
 
 
 
Kombinera workshop med materiallåda!
Det låter väl som en bra lösning?
Vi hjälper dig att sätta ihop en komplett materiallåda
som passar våra workshops i programmering och digitala verktyg i skola och förskola. 
 
 
 

Välkommen att kontakta oss på kurs@hos.se eller