Hos.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start | Kvasar Makerspace, Sundbyberg
 

SPRÅKLABB med Babblarna och Hattens huslogoped!

Vi är stolta och glada samarbetspartners till Hatten förlag och Babblarna!

Under en timme får du lära dig mer om språkutvecklande arbete med Babblarna i fokus. Under webbinariet presenterar vi våra spåklådor och hur du med Babblarnas hjälp kan träna barn i tidig tal- och språkutveckling. Vi visar det material vi har och hur du med lekar, litteratur och övningar kan använda Babblarna i ditt dagliga arbete med kommunikation med yngsta barnen.

Under webbinariet har du även möjlighet att via chatt ställa frågor till pedagogerna och till Elvira Ashby.

Datum och tid: Onsdagen den 21 april kl 16.00-17.00
Anmäl dig senast den 20 april.

Webbinariet är helt kosnadsfritt och sker via Microsoft Teams.

Obs! Glöm inte att klicka på knappen "skicka" på sista sidan av anmälan.
 

ROBOTLABB steg 2 - Vi tar nästa steg!

Vi tar nästa steg med våra golvrobotar och programmerar med appar, scratch mm!

Detta är en efterlängtad uppföljare på vårt ROBOTLAB från januari 2021.
Vi tar vid där vi slutade sist och visar på hur du tar nästa steg i att använda robotarna i undervisningen och som ett pedagogiskt verktyg.
  • Blue-Bot har alltid haft möjligheten att programmeras via en app. Men med sin nya app "Blue´s  Blocs" så har roboten fått helt nya möjligheter. Vi visar hur det fungerar och vi ger några tips om hur du kan använda den här nya appen som är programmeras i scratchprogrammering.
  • Blue-Bots efterfäljare, Rugged Robot får denna gång lite mer utrymme. En robust robot som även kan användas utomhus.
  • Den tredje roboten i startfältet är ROOT. Detta är vår enda robot som programmeras vertikalt på en magnetisk vägg eller whiteboard. Vi visar på hur ROOT kan programmeras för de yngsta barnen till de äldre barnen som vill ha ett kraftfullt programmeringsverktyg.
Varje robot kommer att ha ett aktivitetstips i webbinariet som ni sedan kan ladda ner och utföra på egen hand!

Och vem vet, det kan även smyga in en rykande färsk nyhet från vår tillverkare TTS som tillverkar både Blue-Bot och Rugged Robot.
 
Under webbinariet har du även möjlighet att via chatt ställa frågor.

Datum och tid: Tisdagen den 27 april kl 15.00-16.00
Anmäl dig senast den 26 april.

Webbinariet är helt kosnadsfritt och sker via Microsoft Teams.
Obs! Glöm inte att klicka på knappen "skicka" på sista sidan av anmälan.
 

MAKERLABB - Inred för ett skapande!

Vad är ett Makerspace egentligen?

Kortfattat, en plats där skapande kan ta form, idéer och tankar får utbytas och där samarbetet blir av yttersta vikt för att hitta nya arbetssätt och lösningar på problem.
 
Ett Co-Lab där alla färdigheter är viktiga! 
Den mer kreativa kommer med förslag och idéer, den estetiska ritar en skiss och den mer tekniska bygger.
Alla bidrar med sin del, men framför allt lär man sig av varandra.
Genom att kombinera möbler för ändamålet, olika material, digitala resurser, robotar och varierande arbetssätt kan vi följa de så viktiga processerna i ett Markerspace eller ett Makerlab.
 
Under en timme bekantar vi oss med begreppet Makerspace och tittar närmare på hur ett Makerspace kan bli en naturlig del i er verksamhet.
 
Under webbinaret har du även möjlighet att via chatt ställa frågor till pedagogerna.
 
Datum och tid: Onsdagen den 19 maj  kl 15.00-16.00
Anmäl dig senast den 18 maj 2021.
 
Webbinariet är helt kostnadsfritt och sker via Microsoft Teams.
OBS! GLÖM INTE ATT KLICKA PÅ KNAPPEN "SKICKA" PÅ SISTA SIDAN I ANMÄLAN.

Webbinarier 2021

Hospedagogens webbinarier ger dig som deltagare inspiration, vägledning och kreativa hands-on tips!

Vi tittar närmare på produkter du kanske redan har i din verksamhet eller som du är nyfiken på och vill veta mer om.
Webbinariet sker digitalt i ett öppet forum via Microsoft Teams på utvalda datum och är helt kostnadsfritt.
 
Håll utkik eller boka ett webbinar redan idag!

ROBOTLABB - 
7 januari + 8 januari
ROBOTLABB - "Advanced" - 11 februari + 12 februari
SPIKELABB - 10 mars + 11 mars
FJÄRILSLABB - 17 mars + 18 mars Se det inspelade webbinariet här

SPRÅKLABB - Onsdagen den 21 april kl 16.00-17.00 Anmäl dig här
ROBOTLABB - "Steg 2" Tisdagen den 27 april kl 15.00-16.00 Anmäl dig här
MAKERLABB - Onsdagen den 19 maj kl 15.00-16.00 Anmäl dig här
SINNESLABB - Datum och länk till anmälan presenteras inom kort

 

Vi kommer till er eller besöker er digitalt!

Worshops och webbinarier med Hospedagogerna
Vi erbjuder workshops och webbinarier där vi inspirerar och utbildar dig som pedagog i programmering, digitala verktyg och kreativt skapande med tekniskt och naturvetenskapligt fokus. Vårt mål är att visa på hur du på ett praktiskt sätt kan använda digitala verktyg i skola och förskola. Samt hur du kan skapa kreativa, sensoriska lärmiljöer som du kan tillämpa och bygga på din förskola. 

Vi skräddarsyr gärna en workshop för hela din enhet -
mindre såväl större grupper, arbetslag, skola, förskola och kommun - på plats eller digitalt!
Ladda ner vår utbildninsbroshyr här - Och läs mer om våra utbildningar och webbinarier.

Richard Duncan
Utbildare & STEAM-expert

Sofia Winerdal
Utbildningsansvarig
 
 
 
 

Workshops 2021

Hospedagogens workshop är verksamhetsnära och anpassas efter era önskemål och deltagarnas förkunskaper
De praktiska övningarna är hands-on, ämnesintegrerade och kopplade till styrdokument som åligger förskola och skola.
Workshops sker på plats i den egna enheten alternativt digitalt. 2,5-3 tim.
Workshops på plats inleds med en kort inspirationsföreläsning samt en introduktion.
Vi avslutar alla workshops med utvärdering och återkoppling. 

Vi skräddarsyr gärna en workshop för hela din enhet -
mindre såväl större grupper, arbetslag, skola, förskola och kommun - på plats eller digitalt!


Här nedan visar vi förslag på olika workshop och deras innehåll.
 
Workshop
Digitalisering i förskolan - Kreativa och interaktiva miljöer!

Målgrupp: Förskola
Passar: Fyskisk workshop
Tid: 2,5 - 3 tim


Stärk din kunskap om hur digitalisering kan bli en naturlig del för barn i förskolan.
I den här workshopen får du inspiration till hur du i undervisningen kan utforska och skapa med nya digitala verktyg, som komplement till vårt fysiska material. Du får utveckla din digitala kom­petens för att sedan kunna stärka barnens.
 
Tillsammans skapar vi en fysisk och interaktiv lek- och lärmiljö. Vi blandar sensoriskt- och kreativt material med återbruk. Därefter adderar vi digitala verktyg som kan bli en naturlig del för dig som arbetar i förskolan. Lärmiljön blir slutligen interaktiv med hjälp av programmeringsverktygen Makey Makey och Scratch.
 
Efter workshopen får du med dig konkreta exempel, tips och idéer för fortsatt arbete på din förskola.
 
 
Workshop
Programmering med robotar - ROBOTLAB

Målgrupp: Alla
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 2,5 - 3 tim


Robotar i undervisningen för de yngsta till gymnasiet!
Programmerbara robotar finns från förskola till gymnasiet och vi skräddarsyr denna hands-on workshop helt efter dina önskarmål och deltagarnas förkunskaper. Vårt mål är att visa på hur man på ett praktiskt sätt kan använda programmering i skola och förskola. Vi kan hjälpa dig med det mest grundläggande eller att du som pedagog fördjupar dina kunskaper. Våra praktiska övningar är ämnesintegrerade och kopplade till de styrdokument som åligger skola och förskola.  
 
Men framför allt får du med dig tips och idéer samt en grundläggande förståelse för programmering och datalogiskt tänkande och kan tryggt själv utföra kreativa övningar och lekar tillsammans med dina elever. Du kan använda robotar eller mikrokontroller och vet hur de kan användas ämnesövergripande i din undervisning eller på din förskoleverksamhet.
 
 
Komigång med programmering och datalogiskt tänkande!
För förskola - årskurs 3 handlar mycket om att få förståelse för programmering och datalogiskt tänkande där analog programmering är grundläggande. Vi tittar närmare på någon/några av de robotar som är enkla att introducera såsom Bee-Bot, Blue-Bot, Kubo, Cubetto, Ozobot, Rugged Robot, Root Rt1 eller varför inte LEGO® Education WeDo 2.0 eller Kodningsexpressen? Du får med dig tips och idéer om hur du tillsammans med barnen kan utforska den digitala världen och öka den digitala kompetensen. Laborativa, analoga och kreativa övningar blandas med kodning och lektionsupplägg.
 
Programmering ”Advanced” med avancerad block- och textprogrammering!
För årskurs 4-6 är det dags för de mer avancerade robotarna som alla har spännande funktioner och sensorer. Robotar som kan programmeras och styras med enkla instruktioner till mer avancerad block- och textprogrammering. Vi guidar dig hur du kan närma dig programmering på olika sätt samt hur du kan tillämpa dessa i din undervisning med hjälp av lektionsplaneringar och handledningar. Här tittar vi närmare på exempelvis de programmerbara robotarna Sphero, Dash, Cue, Ozobot, mBot, Root Rt1 eller varför inte LEGO® Education Mindstorms® eller SPIKE™ Prime?
 
För årskurs 7 till gymnasiet finns ytterligare mer avancerad programmering med robotar såsom Sphero, LEGO® Education Mindstorms® och SPIKE™ Prime samtprogrammering med mikrodatorn micro:bit.
 
Vi ser till att du får svar på frågor som dessa:
  • Hur kan robotar integreras i undervisningen i skolan, på fritidshemmet eller i verksamheten på förskolan?
  • Hur kan skolan eller förskolan arbeta med programmering som ett verktyg i alla ämnen?
  • Hur kan praktiska övningar se ut, kopplade till målgrupp och ämne/kursplan? Tex:
Hur kan matematiken bli roligare med hjälp av Roboten Dash eller Sphero?
Hur kan yngre barn lära sig läsa med hjälp av Blue-Bot?
Hur kan man skapa en digital lärmiljö i förskolan med programmeringsverktyget Makey Makey?
Hur kan man bygga tekniska maskiner med hjälp av programmering?
Hur kan man testa fysikaliska begrepp med hjälp av robotar och programmering?
Hur kan micro:bit bli en naturlig del av teknik- och matematikundervisningen?
 
 
Workshop

Digitalt berättande - Med Green Screen och Stop Motion


Målgrupp: Förskola, skola och fritidshem
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 2,5 - 3 tim


Den här workshopen är för dig som är nyfiken på hur du kan arbeta med Green Screen och ani­meringstekniken Stop Motion i din undervisning!
Redovisa om Egypten framför pyramiderna, sväva i rymden, diskutera ”Fake News” och hur bilder kan manipuleras. Hur kan ny teknik ta oss till platser vi annars aldrig skulle besöka?
I vår mobila Green Screen Studio får du pröva Green Screen teknik i litet och stort format, testa ljussättning och få tips på hur du kan skapa en egen Green Screen lösning. Vi berör ämnet upphovsrätt och hur du kan hämta och hantera bilder från nätet. Vi visar även på hur du enkelt skapar film med tekniken Stop Motion.
 
Du kommer lämna workshopen med inspiration och användbara tips för att enkelt komma igång med digitalt skapande och berättande på din förskola/skola.
 
OBS, kursen kräver iPad och appar. 
 
 
Workshop - Academy Training

LEGO® Education - Från förskola till gymnasiet


Målgrupp: Förskola till gymnasiet
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 1 - 6 tim


LEGO® Education erbjuder praktiska, ämnesövergripande STEAM-lösningar!
Det breda sortimentet är noga utvecklat för att ge dig som pedagog möjligheten att utveckla elevernas färdigheter inom STEAM, kodning, programmering och robotik – från förskola till gymnasiet. Fokus ligger på problemlösning, kreativitet, flexibilitet, kritiskt tänkande och hands-on inlärning.
 
Workshopen leds av våra certifierade LEGO® Education Academy utbildare. Programmets innehåll kommer att ge dig grundläggande förståelse samt idéer för hur du kan tillämpa LEGO® Education´s sortiment eller en specifik produkt i lärandet och på din enhet.
 
Vi går igenom produkten, grunderna, programvaran och tar oss sedan vidare till övningar med problemlösning, kodning och programmering i fokus. Alla program inom LEGO® Education är ämnesövergripande och anpassade till förskolans och skolans läroplan.
 
Workshopen är hands-on och anpassas efter era önskemål och förkunskaper.
 
Du kommer lämna avslutad workshop med kunskap, hands-on tips, förtroende och inspirerad att komma igång! 

Exempel på vad en workshop kan innehålla:
• Programmera en robot med LEGO® MINDSTORMS®
• Grunderna i programmering och kodning med LEGO® Education WeDo 2.0
• Grundläggande STEAM-kunskap med LEGO® Education SPIKE™ Prime
• Programmera LEGO® Education Kodningsexpressen tillsammans med de yngsta barnen.
• Experimentera och konstruera i STEAM-ämnena med LEGO® BricQ Motion
 
Vi skräddarsyr en LEGO® Education workshop för din enhet!
 
 
Workshop

Programmera med Scratch - STEAM i praktiken!


Målgrupp: Skola och fritidshem
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 2,5 - 3 tim


Har du arbetat med Scratch? Vi har verktygen som tar dig vidare!
Här går vi generellt igenom hur det visuella programmeringsverktyget Scratch fungerar. Har du dessutom en enhet eller en programmerbar robot som kan programmeras med Scratch så går vi in på djupet kring den.
 
Det kan vara att skapa med Makey Makey såsom spelkontroller, musikinstrument eller skapa interaktiva berättelser.
Få grundläggande STEAM-kunskap med LEGO® Education SPIKE™ Prime eller programmera elektroniska byggklossar med Makeblock.
 
Vi går igenom Scratch fulla kapacitet och du får med dig massor av tips och idéer om hur Scratch kan bli ett komplett digitalt verktyg i ditt klassrum. Du får lektionsupplägg och tips på ämnesövergripande arbetssätt som passar både skola och fritidshem.
 
Efter kursen har du ett helhetsgrepp kring Scratch och hur du kan skapa progression i elevernas lärande.
 Du får lektionsupplägg och tips på ämnesövergripande arbetssätt som passar både skola och fritidshem.

 

Följ oss digitalt!
Följ oss i våra sociala kanaler och få massor med lektionsplaneringar, guider, tips och idéer.

Här har vi även tävlingar med jämna mellanrum - med fina priser.

Välkommen att följa oss!

 
 
 
 
Bloggen - Hospedagogen
Vi tipsar, delar material och utbildar pedagoger i programmering och kreativt skapande med tekniskt och naturvetenskapligt fokus.
 
 
 
 
Kombinera workshop med materiallåda!
Det låter väl som en bra lösning?
Vi hjälper dig att sätta ihop en komplett materiallåda
som passar våra workshops i programmering och digitala verktyg i skola och förskola. 
 
 
 

Välkommen att kontakta oss på kurs@hos.se eller