Start | Kvasar Makerspace, Sundbyberg

Vi kommer till er eller besöker er digitalt!

Workshops, utbildningar och webbinarier med Hospedagogerna - Kunskap, inspiration och hands-on!

Vi erbjuder workshops, utbildningar och webbinarier där vi inspirerar och utbildar dig som pedagog i programmering, digitala verktyg och kreativt skapande med tekniskt och naturvetenskapligt fokus. Vårt mål är att visa på hur du på ett praktiskt sätt kan använda digitala verktyg i skola och förskola. Samt hur du kan skapa kreativa, sensoriska lärmiljöer som du kan tillämpa och bygga på din förskola. Vi skräddarsyr gärna en workshop för hela din enhet - mindre såväl större grupper, arbetslag, skola, förskola och kommun - på plats eller digitalt!

Kommande webbinarier

Hospedgogens webbinarier ger dig som deltagare inspiration, vägledning och kreativa hands-on tips!

Vi tittar närmare på produkter du kanske redan har i din verksamhet eller som du är nyfiken på och vill veta mer om. Webbinariet sker digitalt i ett öppet forum via Microsoft Teams på utvalda datum och är helt kostnadsfritt. Boka dig för ett webbinar, håll utkik efter kommande webbinarier - Eller ta del av ett inspelat webbinar!
 
 

SPRÅKLABB 3

26 oktober kl. 15.00-15.45

Anmäl dig här!
Bygg språk med tecken!
Kom igång och inspireras av tecken som stöd för språkutveckling!

Elvira Ashby, Huslogoped på Hatten förlag är med oss även denna gång.
Elvira kommer att ge dig inspiration och motivation för att komma igång med tecken i din verksamhet.
Vi går igenom grunderna och ger tips och idéer så att du kan komma igång med tecken eller utvecklas vidare. Vi tittar närmare på `Börja-med-tecken-lådan´, visar Hattens `Kom igång-kurs´ och mycket mer!
Du kommer att ha chansen att ställa frågor vid anmälan, under och efter Språklabbet 3.
Webbinariet är helt kostnadsfritt och sker via Microsoft Teams.
Anmäl dig senast den 24 oktober.
 

 

 

MAKEBLOCKLABB - Bygg, konstruera och programmera!

Håll utkik - datum kommer inom kort!

Under en timme tittar vi närmare på Makeblocks tre robotar - Codey Rocky, mTiny och den nya uppdaterade mBot2. Robotarna mTiny och Codey Rocky passar för förskolan och lågstadiet och roboten mBot2 vänder sig till åk-7 och uppåt.
Ni får med er konkreta aktivitetstips och hands-on tips för respektive robot.
Under webbinariet har du även möjlighet att via chatt ställa frågor till pedagogerna.
Webbinariet är helt kostnadsfritt och sker via Microsoft Teams.
 

SINNESLABB - Sensorisk sensation!

Håll utkik - datum kommer inom kort!

Hur skapas ett sinnesrum eller en kreativ lärmiljö på förskolan, skolan eller fritids - En plats där barnens hjärnor får pusta ut en stund? Sinnesstimulering kan göras på en mängd olika sätt. Kuber, stenar, bollar och en projektor med projektionsnät som skiftar färg skapar nyfikenhet och spänning. Likaså speglar i olika former och utföranden som plötsligt blir ett spegelrum.
Under en timme bekantar vi oss med begreppet Sinnesrum/Sinneslabb och botaniserar bland sensoriska produkter med pedagogiska tips och idéer.
Under webbinaret har du även möjlighet att via chatt ställa frågor till pedagogerna.
Webbinariet är helt kostnadsfritt och sker via Microsoft Teams.

 

Inspelade webbinarier

 

FJÄRILSLABB - Följ Tistelfjärilens livsstadier

Se det inspelade webbinariet

Under en timme visar vi hur lätt och spännande det är att odla fjärilar i skolan eller förskolan. Vi går igenom Tistelfjärilens olika steg som i verkligheten tar 3-5 veckor. Allt från att ni tar emot larverna på posten till att ni kanske öppnar fönstret och släpper ut de vackra fjärilarna i friheten. För dig som är nyfiken på att odla fjärilar och kanske aldrig tidigare gjort det eller för dig som haft fjärilar i skolan, men vill fräscha upp dina kunskaper och få lite mer inspiration.
Se Fjärilslabbet här!
 
 

SPRÅKLABB - Med Babblarna och Elvira Ashby

Se det inspelade webbinariet

Under en timme får du lära dig mer om språkutvecklande arbete med Babblarna i fokus. Som stolt partner till Hatten förlag och här tillsammans med Hattens huslogoped Elvia Ashby går vi igenom våra spåklådor och hur du med Babblarnas hjälp kan träna barn i tidig tal- och språkutveckling. Vi visar det material vi har hos oss och hur du med lekar, litteratur och övningar kan använda Babblarna i ditt dagliga arbete med kommunikation med de yngsta barnen.
Se Språklabbet här!
 

MAKERLABB - Inred för ett skapande!

Se det inspelade webbinariet

Under en timme bekantar vi oss med begreppet Makerspace och tittar närmare på hur ett Makerspace kan bli en naturlig del i er verksamhet. Makerspace är en plats där skapande kan ta form, idéer och tankar får utbytas och där samarbetet blir av yttersta vikt för att hitta nya arbetssätt och lösningar på problem. I ett Makerspace, eller en digital ateljé är alla färdigheter viktiga och alla bidrar med sin del. Men framför allt lär man sig av varandra. Genom att kombinera möbler, olika material, digitala resurser, robotar och varierande arbetssätt kan vi följa de så viktiga processerna i ett Makerspace och ett Makerlabb.
Se Makerlabbet här!
 

ROBOTLABB Steg 2 - Vi tar nästa steg med våra golvrobotar!

Se det inspelade webbinariet

Under en timme visar vi ett arbetssätt som kan utmana lite och hur man programmerar med appar! Blue-Bot har alltid haft möjligheten att programmeras via app, men med sin nya "Blue´s Blocs" appen får roboten helt nya möjligheter! Vi ger tips om hur du kan använda den nya appen som programmeras i scratchprogrammering. Efterföljaren Rugged Robot, som även kan användas utomhus får under denna timme
lite mer utrymme. Cubetto som är den tredje i startfältet kan på ett enkelt sätt användas för lite mer avancerad programmering, så som funktion eller loop.
Sist men inte minst presenterar vi ROOT rt1. Roboten som kan programmeras vertikalt på en magnetisk vägg eller whiteboard. Roboten som fungerar för de yngsta barnen, till de äldre och som vill ha ett kraftfullt programmeringsverktyg.
Se Robotlabbet - Steg 2 här!
 
 

SPRÅKLABB 2 - Bokstavslek för alla!

Se det inspelade webbinariet

Lek med bokstäver - en väg till språklig medvetenhet och läsning.
Hanna Malmström från Clicko, delar med sig av tips och erfarenheter kring hur bokstavslek kan bli en naturlig del av barnets vardag. Under en timme får du hänga med på en inspirerande resa med kreativa tips och bra ingångar till barns språkande.
Se Språklabb 2 här!
 
 
 

Workshops och utbildningar - på plats eller digitalt!

Hospedagogens workshop är verksamhetsnära och anpassas efter era önskemål och deltagarnas förkunskaper
De praktiska övningarna är hands-on, ämnesintegrerade och kopplade till styrdokument som åligger förskola och skola.
Workshops sker på plats i den egna enheten alternativt digitalt. 2,5-3 tim. Workshops på plats inleds med en kort inspirationsföreläsning samt en introduktion.
Vi avslutar alla workshops med utvärdering och återkoppling. 

Vi skräddarsyr gärna en workshop för hela din enhet -
mindre såväl större grupper, arbetslag, skola, förskola och kommun - på plats eller digitalt!
Ladda ner vår utbildningsbroschyr här - och läs mer!
 
Anmäl ditt intresse för workshop och utbildning här
 
 

Säg hej till våra pedagoger Sofia och Richard!

 
Sofia Winerdal är i grunden lärare och har stor erfarenhet av undervisning i grundskolan. Sofia arbetade tidigare som IKT-ansvarig och hade som uppdrag att implementera digitala verktyg som en naturlig del av skola och förskola. Sofia har en genuint intresse för att skapa digitala lärmiljöer, sinnesrum och för programmering i skolan och förskolan. Hon brinner för en mer jämlik digitalisering av utbildningsväsendet och drivs av att alla pedagoger ska ha samma rätt till fortbildning och tillgång till de verktyg och pedagogiska koncept de behöver för att bedriva en modern undervisning.

Sedan 2016 arbetar Sofia som pedagog och utbildningsansvarig på Hands-On Science.
Sofias Linkedin-profil
 
 
Richard Duncan har stor erfarenhet från fritidshemmen i Nacka Kommun där digitala verktyg var ett naturligt inslag i undervisningen. Richards uppdrag var att öka elevers så väl som lärares digitala kompetens. Richard är STEAM-expert på Hands-On Science och brinner för att STEAM-verktyg ska bli en naturlig del för barn och elever under hela skol- eller förskoledagen.

Richard började som pedagog och STEAM-expert på Hands-On Science 2018.
Richards Linkedin-profil
 
 

Mässor

Mässor där vi finns representerade

Digitala kompetensdagen

2 november 2021
Konferens är digital med föreläsningar och utställartorg. 
Arrangör: Linnéuniversitetet samt AV-Media Region Kronoberg
 

Förskoledagarna

10-11 februari 2022
City Conference Center (Folkets Hus) Stockholm
Arrangör: Gothia Kompetens
 
 

Följ oss digitalt!

 
Följ oss i våra sociala kanaler och få massor med lektionsplaneringar, guider, tips och idéer.

Här har vi även tävlingar med jämna mellanrum - med fina priser.

 
 
 
 
Workshop
Digitalisering i förskolan - Kreativa och interaktiva miljöer!

Målgrupp: Förskola
Passar: Fyskisk workshop
Tid: 2,5 - 3 tim


Stärk din kunskap om hur digitalisering kan bli en naturlig del för barn i förskolan.
I den här workshopen får du inspiration till hur du i undervisningen kan utforska och skapa med nya digitala verktyg, som komplement till vårt fysiska material. Du får utveckla din digitala kom­petens för att sedan kunna stärka barnens.
 
Tillsammans skapar vi en fysisk och interaktiv lek- och lärmiljö. Vi blandar sensoriskt- och kreativt material med återbruk. Därefter adderar vi digitala verktyg som kan bli en naturlig del för dig som arbetar i förskolan. Lärmiljön blir slutligen interaktiv med hjälp av programmeringsverktygen Makey Makey och Scratch.
 
Efter workshopen får du med dig konkreta exempel, tips och idéer för fortsatt arbete på din förskola.
 
 
Workshop
Programmering med robotar - ROBOTLAB

Målgrupp: Alla
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 2,5 - 3 tim


Robotar i undervisningen för de yngsta till gymnasiet!
Programmerbara robotar finns från förskola till gymnasiet och vi skräddarsyr denna hands-on workshop helt efter dina önskarmål och deltagarnas förkunskaper. Vårt mål är att visa på hur man på ett praktiskt sätt kan använda programmering i skola och förskola. Vi kan hjälpa dig med det mest grundläggande eller att du som pedagog fördjupar dina kunskaper. Våra praktiska övningar är ämnesintegrerade och kopplade till de styrdokument som åligger skola och förskola.  
 
Men framför allt får du med dig tips och idéer samt en grundläggande förståelse för programmering och datalogiskt tänkande och kan tryggt själv utföra kreativa övningar och lekar tillsammans med dina elever. Du kan använda robotar eller mikrokontroller och vet hur de kan användas ämnesövergripande i din undervisning eller på din förskoleverksamhet.
 
 
Komigång med programmering och datalogiskt tänkande!
För förskola - årskurs 3 handlar mycket om att få förståelse för programmering och datalogiskt tänkande där analog programmering är grundläggande. Vi tittar närmare på någon/några av de robotar som är enkla att introducera såsom Bee-Bot, Blue-Bot, Kubo, Cubetto, Ozobot, Rugged Robot, Root Rt1 eller varför inte LEGO® Education WeDo 2.0 eller Kodningsexpressen? Du får med dig tips och idéer om hur du tillsammans med barnen kan utforska den digitala världen och öka den digitala kompetensen. Laborativa, analoga och kreativa övningar blandas med kodning och lektionsupplägg.
 
Programmering ”Advanced” med avancerad block- och textprogrammering!
För årskurs 4-6 är det dags för de mer avancerade robotarna som alla har spännande funktioner och sensorer. Robotar som kan programmeras och styras med enkla instruktioner till mer avancerad block- och textprogrammering. Vi guidar dig hur du kan närma dig programmering på olika sätt samt hur du kan tillämpa dessa i din undervisning med hjälp av lektionsplaneringar och handledningar. Här tittar vi närmare på exempelvis de programmerbara robotarna Sphero, Dash, Cue, Ozobot, mBot, Root Rt1 eller varför inte LEGO® Education Mindstorms® eller SPIKE™ Prime?
 
För årskurs 7 till gymnasiet finns ytterligare mer avancerad programmering med robotar såsom Sphero, LEGO® Education Mindstorms® och SPIKE™ Prime samtprogrammering med mikrodatorn micro:bit.
 
Vi ser till att du får svar på frågor som dessa:
  • Hur kan robotar integreras i undervisningen i skolan, på fritidshemmet eller i verksamheten på förskolan?
  • Hur kan skolan eller förskolan arbeta med programmering som ett verktyg i alla ämnen?
  • Hur kan praktiska övningar se ut, kopplade till målgrupp och ämne/kursplan? Tex:
Hur kan matematiken bli roligare med hjälp av Roboten Dash eller Sphero?
Hur kan yngre barn lära sig läsa med hjälp av Blue-Bot?
Hur kan man skapa en digital lärmiljö i förskolan med programmeringsverktyget Makey Makey?
Hur kan man bygga tekniska maskiner med hjälp av programmering?
Hur kan man testa fysikaliska begrepp med hjälp av robotar och programmering?
Hur kan micro:bit bli en naturlig del av teknik- och matematikundervisningen?
 
 
Workshop

Digitalt berättande - Med Green Screen och Stop Motion


Målgrupp: Förskola, skola och fritidshem
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 2,5 - 3 tim


Den här workshopen är för dig som är nyfiken på hur du kan arbeta med Green Screen och ani­meringstekniken Stop Motion i din undervisning!
Redovisa om Egypten framför pyramiderna, sväva i rymden, diskutera ”Fake News” och hur bilder kan manipuleras. Hur kan ny teknik ta oss till platser vi annars aldrig skulle besöka?
I vår mobila Green Screen Studio får du pröva Green Screen teknik i litet och stort format, testa ljussättning och få tips på hur du kan skapa en egen Green Screen lösning. Vi berör ämnet upphovsrätt och hur du kan hämta och hantera bilder från nätet. Vi visar även på hur du enkelt skapar film med tekniken Stop Motion.
 
Du kommer lämna workshopen med inspiration och användbara tips för att enkelt komma igång med digitalt skapande och berättande på din förskola/skola.
 
OBS, kursen kräver iPad och appar. 
 
 
Workshop - Academy Training

LEGO® Education - Från förskola till gymnasiet


Målgrupp: Förskola till gymnasiet
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 1 - 6 tim


LEGO® Education erbjuder praktiska, ämnesövergripande STEAM-lösningar!
Det breda sortimentet är noga utvecklat för att ge dig som pedagog möjligheten att utveckla elevernas färdigheter inom STEAM, kodning, programmering och robotik – från förskola till gymnasiet. Fokus ligger på problemlösning, kreativitet, flexibilitet, kritiskt tänkande och hands-on inlärning.
 
Workshopen leds av våra certifierade LEGO® Education Academy utbildare. Programmets innehåll kommer att ge dig grundläggande förståelse samt idéer för hur du kan tillämpa LEGO® Education´s sortiment eller en specifik produkt i lärandet och på din enhet.
 
Vi går igenom produkten, grunderna, programvaran och tar oss sedan vidare till övningar med problemlösning, kodning och programmering i fokus. Alla program inom LEGO® Education är ämnesövergripande och anpassade till förskolans och skolans läroplan.
 
Workshopen är hands-on och anpassas efter era önskemål och förkunskaper.
 
Du kommer lämna avslutad workshop med kunskap, hands-on tips, förtroende och inspirerad att komma igång! 

Exempel på vad en workshop kan innehålla:
• Programmera en robot med LEGO® MINDSTORMS®
• Grunderna i programmering och kodning med LEGO® Education WeDo 2.0
• Grundläggande STEAM-kunskap med LEGO® Education SPIKE™ Prime
• Programmera LEGO® Education Kodningsexpressen tillsammans med de yngsta barnen.
• Experimentera och konstruera i STEAM-ämnena med LEGO® BricQ Motion
 
Vi skräddarsyr en LEGO® Education workshop för din enhet!
 
 
Workshop

Programmera med Scratch - STEAM i praktiken!


Målgrupp: Skola och fritidshem
Passar: Fyskisk workshop eller digitalt
Tid: 2,5 - 3 tim


Har du arbetat med Scratch? Vi har verktygen som tar dig vidare!
Här går vi generellt igenom hur det visuella programmeringsverktyget Scratch fungerar. Har du dessutom en enhet eller en programmerbar robot som kan programmeras med Scratch så går vi in på djupet kring den.
 
Det kan vara att skapa med Makey Makey såsom spelkontroller, musikinstrument eller skapa interaktiva berättelser.
Få grundläggande STEAM-kunskap med LEGO® Education SPIKE™ Prime eller programmera elektroniska byggklossar med Makeblock.
 
Vi går igenom Scratch fulla kapacitet och du får med dig massor av tips och idéer om hur Scratch kan bli ett komplett digitalt verktyg i ditt klassrum. Du får lektionsupplägg och tips på ämnesövergripande arbetssätt som passar både skola och fritidshem.
 
Efter kursen har du ett helhetsgrepp kring Scratch och hur du kan skapa progression i elevernas lärande.
 Du får lektionsupplägg och tips på ämnesövergripande arbetssätt som passar både skola och fritidshem.

 
 
 
 
 
 

Kombinera workshop och utbildning med materiallåda!

Det låter väl som en bra lösning?
Vi hjälper dig att sätta ihop en komplett materiallåda
som passar våra workshops i programmering och digitala verktyg i skola och förskola.